Як організм відповідає на стрес: справжня алхімія

Сьогодні ми поговоримо про одну з найзагадковіших і найпоширеніших тем, що торкається кожного з нас: стрес. Ми постійно чуємо про стрес, відчуваємо його, і здається, що всі навколо про нього говорять. Але чи знаємо ми насправді, як наш організм реагує на стрес? Чи це просто емоція, чи справжня, складна “алхімія” біохімічних реакцій?

Сьогодні ми зануримось у наукові глибини, щоб розвіяти міфи та зрозуміти справжню механіку відповіді організму на стрес. Готуйтеся, буде не просто цікаво, а й дуже пізнавально!

“Стрес”: модне слово чи науковий термін?

Слово “стрес” стало надзвичайно популярним і використовується як “соціальна змінна” як у наукових колах, так і в повсякденному мовленні. Багато досліджень задокументували різноманітні психологічні та медичні стани, пов’язані зі стресом. Однак, така широка популярність терміна “стрес” у наукових, клінічних та соціальних колах стала перешкодою для розуміння того, чим саме стрес “є” і як він може сприяти сприйнятливості до розладів і хвороб.

Точність у термінології — це ключ до розуміння. Науковці намагаються створювати термінологію, яка є точною та легкою для розуміння, розробляючи її систематично, тобто створюючи нові слова шляхом поєднання існуючих та відомих елементів. Вони використовують певні склади або фрагменти слів знову і знову для побудови нових термінів. Це особливо важливо у такій складній сфері, як нейронаука, де деякі обговорення можуть бути дуже технічними.

З точки зору філософії фізіології, стрес можна розуміти як порушення гомеостазу. Гомеостаз — це не просто стан спокою, а активна регуляція або підтримка функціонування ширшої системи частин з певними ролями або функціями, що відбувається через сигналізацію, контроль та посередництво. Це можна назвати балансуванням. Фактично, всі хвороби можна пояснити як випадки порушення гомеостазу на певному рівні, від діабету до синдрому Дауна.

Отже, коли ми говоримо про “стрес”, ми говоримо не лише про суб’єктивне відчуття, а про складний біологічний процес, що загрожує внутрішній рівновазі організму. Це основа, від якої ми відштовхуємося.

Мозок: Майстер-Алхімік нашої відповіді на стрес

Центральна роль мозку у стресі та адаптації до нього є незаперечною. Сьогодні існує широка згода серед нейробіологів та практиків, що всі форми поведінки регулюються мозком, і, отже, всі розлади поведінки мають біологічну основу. Наш мозок – це справжній командний центр, який вирішує, як реагувати на небезпеку, як мобілізувати ресурси та як повернутися до стану рівноваги.

Людський мозок — це надзвичайно складна система. Він важить від 1100 до 2000 грамів і містить близько 100 мільярдів нейронів. Середній нейрон має до 10 000 синапсів, і щонайменше одна третина цієї надзвичайно складної системи присвячена функції поведінки. Також у нервовій системі є допоміжні клітини – глії, які відіграють важливу роль у підтримці нейронів та контролі кількості синапсів.

Навіть наш геном, що містить близько 20 000 функціональних генів (які кодують білки), не може повністю визначити таку складну систему, як нервова. Вона розвивається за допомогою загальних механізмів росту та міграції, а потім відбувається “обрізка” та стабілізація, які залежать від активності самої нервової системи. Ця пластичність і адаптивність дозволяють мозку постійно перелаштовуватися, реагуючи на зміни у навколишньому середовищі.

Хімічна кухня: гормони та нейромедіатори у дії

Відповідь на стрес – це складна біохімічна взаємодія. Коли ми стикаємося зі стресором, мозок запускає цілу низку подій, що включають вивільнення гормонів і нейромедіаторів, які, по суті, змінюють “хімічний склад” нашого організму.

Одним із ключових аспектів є роль статевих гормонів. Жіночий мозок є продуктом впливу змін статевих гормонів протягом усього життя. Хоча жінки та чоловіки мають однакову кількість мозкових клітин, у жінок вони згруповані з більшою щільністю. Це, разом з різним балансом та кількістю статевих гормонів протягом життя, починає пояснювати відмінності.

Історична упередженість у науці

Дуже важливо розуміти, що значна частина наших поточних знань про функціонування, біохімію та геноміку мозку ґрунтується на дослідженнях чоловічого мозку. Лише недавно публічні агентства фінансування досліджень почали вимагати включення у дослідницькі програми як жінок, так і чоловіків, а також використання самок і самців у доклінічних моделях.

Ця упередженість має серйозні наслідки для розуміння стресу. Наприклад:

  • Ідіопатична внутрішньочерепна гіпертензія (ІВЧГ): це захворювання зустрічається майже вчетверо частіше у жінок, ніж у чоловіків, причому співвідношення коливається від 2:1 до 10:1 залежно від серії. Воно вражає пацієнтів у віці від 20 до 50 років, причому жінки в середньому на десять років старші. Точна етіологія невідома, але логічно визнати вплив гормональних факторів на цей стан – через його поширеність у жінок репродуктивного віку.
  • Функціональні неврологічні розлади (ФНР): вони переважають у жінок і історично були ігноровані системою охорони здоров’я та нейробіологічними дослідженнями. Часто асоціюються з більш поширеними патологіями у жінок, такими як тривога, депресія, фіброміалгія або хронічна втома.
    • ФНР призводять до реальних змін у мозкових схемах. Сучасні нейробіологічні дослідження показали, що ФНР викликані змінами в численних ланцюгах, що включають відповідають за увагу, інтероцепцію (сприйняття внутрішнього стану тіла), почуття “агентності” (здатність людини відчувати себе господарем своїх рухів), емоції, моторний контроль та мовлення. При них спостерігаються структурні та функціональні зміни в таких ділянках мозку, як префронтальна ділянка, додаткова моторна зона, передній мозолистий канал та скронево-тім’яне з’єднання. Також виявлено гіперзв’язаність між областями емоційної обробки (наприклад, мигдалиною) та сенсомоторною корою.
    • Сучасна модель розуміння мозку припускає, що мозок безперервно прогнозує, що відбуватиметься в тілі та навколо нього. ФНР є результатом невідповідності між “вірою” у те, що відбувається (контроль “зверху вниз”), та сприйнятою сенсорною інформацією (контроль “знизу вгору”), яка моделюється увагою та емоційними мережами. Це радикально змінює підхід до діагностики та лікування. Часто тригерами ФНР є травматичні фізичні події або емоційний стрес, такий як стрес на роботі або втрата близької людини.
  • Гормональні зміни, наприклад, під час вагітності, можуть впливати на неврологічні захворювання, такі як розсіяний склероз, епілепсія та мігрень. Було навіть задокументовано вплив пренатального стресу на довжину теломер у новонароджених. Все це підкреслює, наскільки важливо досліджувати відповідь на стрес з урахуванням статевих відмінностей.

Наслідки тривалого стресу та розлади

Відповідь організму на стрес – це не лише короткочасні зміни. Тривалий або хронічний стрес може мати довгострокові наслідки. Наприклад, стрес може зменшити швидкість кодування інформації, незалежно від стану здоров’я. Якщо цей ефект накладається на вже існуючий дефіцит кодування, це може значно збільшити ризик пропустити периферичні, але потенційно важливі для реальності сигнали.

Стресові механізми забезпечують надійну теоретичну та емпіричну основу для розробки пріоритетів профілактики, втручання та розробки нових методів лікування. Але, як зазначалося раніше, різні види стресу, ймовірно, будуть більш-менш впливовими для різних патологічних наслідків. Це означає, що універсального лікування стресу не існує, і кожен випадок вимагає індивідуального підходу.

Трохи про “нейрохайп” та фольклор

Неможливо не згадати про “нейрохайп”. Багато хто з вас, можливо, помітив, що в ЗМІ часто змішується фольклор і наука щодо емоційного інтелекту та інших психологічних концепцій. Журналісти іноді надмірно спрощують наукові висновки, щоб зробити їх “захоплюючими”, застосовуючи їх способами, які виходять далеко за межі того, що можна підтвердити за допомоги наукових доказів. Наприклад, нейромаркетинг, нейролідерство, нейроправо та нейрополітика часто є нейрохайпом. Дослідження також показують, що пояснення людської поведінки стають більш правдоподібними та цікавими, коли містять нейробіологічну інформацію, навіть якщо ця інформація є надмірною.

Мета науки — описати, передбачити та пояснити механізми, що стоять за явищами. Для цього потрібні критичне мислення та здорова скептична позиція. Це означає бути відкритим до нових ідей, але обережним щодо нових “наукових відкриттів”, коли їх не підтверджують вагомі докази та обґрунтовані міркування.

Як відрізнити науку від хайпу?

  • Реплікація та відкрита наука: Хороше наукове дослідження повинно бути реплікованим, тобто результати мають бути більш-менш однаковими, якщо хтось повторить дослідження. Рух “відкритої науки” сприяє прозорості в усіх аспектах дослідницького процесу, включаючи документування гіпотез заздалегідь, чітке визначення плану аналізу та вільний обмін матеріалами та даними. Це дозволяє іншим дослідникам перевіряти результати, підвищуючи їх надійність.
  • Розмір вибірки та статистична значущість: Психологи та нейробіологи занадто часто покладаються на малі розміри вибірок. Розмір вибірки є одним з найважливіших факторів, що визначають відповідність тесту — ймовірність отримати значущий результат, якщо нульова гіпотеза є хибною. Будьте обережні, якщо значення p (ймовірність отримати такий результат випадково) близькі до 0.05. Це може свідчити про “p-hacking” – коли дослідники тестують ту саму гіпотезу, використовуючи різні статистичні варіації, доки одна з них не дасть статистично значущого результату. Статистична значущість не завжди означає “важливо” або “сильно”.
  • Перевірка авторів та джерел: Якщо ви сильно покладаєтеся на певних авторів, “дослідіть” їх. Теорія, побудована на даних лабораторії, дискредитованої за наукову недоброчесність, матиме обмежений термін придатності. На жаль, вчені часто цитують результати, які не були репліковані або були серйозно оскаржені. Не приймайте навіть твердження вчених на слово; дивіться на те, що вони зробили і показали.

Навіть найскладніші теми, такі як “анатомічна архітектоніка церебрума” або “складність нейробіології посттравматичного стресового розладу”, можуть бути пояснені. Метою науки є не залякування чи розрада, а прагнення до істини.


Стрес — це не просто неприємне відчуття, це комплексна біологічна відповідь, яка зачіпає кожен аспект нашого організму, від клітин до найскладніших мозкових мереж. Це справжня алхімія тіла, що постійно адаптується і реагує на внутрішні та зовнішні виклики.

Як майбутні та нинішні споживачі наукової інформації, ми повинні прагнути розуміти механізми, а не просто приймати загальноприйняті твердження. Наука використовує дослідження для опису явища, прогнозування, коли і де воно відбудеться, та пояснення механізмів, чому воно виникає. І ми, як суспільство, маємо заохочувати більш інклюзивні та прозорі дослідження, щоб краще розуміти всі нюанси впливу стресу на кожного, незалежно від статі та інших факторів.

Пам’ятайте, критичне мислення – це навичка, яка покращується з практикою. Не лінуйтеся зазирати у джерела, шукати підтвердження і ставити питання. Адже саме так ми разом розкриваємо дивовижні таємниці справжньої алхімії нашого організму.

Джерела:

Clark, David L., Boutros, Nashaat N., Mendez, Mario F., The Brain and Behavior: An Introduction to Behavioral Neuroanatomy, Cambridge University Press, 2017.

Travis, J., “Glia: The brain’s other cells”, Science, 1994.

Ullian, E. M., Sapperstein, S. K., Christopherson, K. S., & Barres, B. A., “Control of synapse number by glia”, Science, 2001.

Arias, Susana, Íñiguez, Cristina, Láinez, José Miguel (редактори), Neurología y Mujer, Sociedad Española de Neurología, Ediciones SEN, 2023.

Marchetto, N., Glynn, R., Ferry, M. L., Ostojic, M., Wolf, S. M., Yao, R., & Haussmann, M. F., “Prenatal stress and newborn telomere length”, American Journal of Obstetrics and Gynecology, 2016.

Neufeld, R. W. J., Grant, B., “Quantitative Modeling of Stress and Coping”, у The Oxford Handbook of Stress and Mental Health (редактори Kate L. Harkness, Elizabeth P. Hayden), Oxford University Press, 2018.