Загальна інформація про хну

Хна – порошковий барвник, який виготовляють з висушеного листя куща лавсонії. Для виготовлення фарби для волосся використовують крупно змелене грубе листя з нижньої частини куща; фарбу для розпису по тілу (мехенді) роблять з дрібно розмеленого соковитого та ніжного листя з верхівки куща. З квітів лавсонії вичавлюють олію. У промислових масштабах порошок хни виробляють в основному в Індії, Єгипті та Судані.

Колір та насиченість барвника залежить від віку рослини (порошок, який виготовляють з молодших рослин, має більш насиченій колір); регіону, з якого походить хна (хна з Азії, як правило, яскравіша і більш стійка ніж хна з Північної Африки) та часу, який пройшов від моменту збору врожаю (в Індії листя хни збирають у жовтні, тому порошок, який ви купили у листопаді, буде давати яскравіший колір, ніж порошок, який ви купите в травні).

Натуральна хна для розпису по тілу дає коричнево-червоні кольори – від золотаво-помаранчевого до цегляно-коричневого – відтінок залежить від віку рослини, від кліматичних умов в яких вона росла та від місця нанесення малюнку. Натуральна хна не буває ані чорною, ані жовтою, ані темно-коричневою – хна вищеназваних кольорів містить хімічний додаток: урзол (PPD). Хну з урзолом часто називають чорною. Натуральна хна абсолютно нешкідлива; хна, яка містить урзол – токсична і може викликати сильну, подібну до алергічної, реакцію.

Продається хна зазвичай або у вигляді порошку (і натуральна, і «чорна») або у вигляді пасти, готової до застосування (звичайно натуральна). Через те, що при довгочасному контакті з повітрям хна втрачає колір, порошок хни бажано зберігати або у фабричній упаковці (зразу після виготовлення порошок хни упаковують у вакуумні пакети) або у герметично закритій тарі. Готову до використання пасту бажано використати протягом максимум двох-трьох тижнів після відкриття, а зберігати її треба в холодильнику.

Виготовлення пасти з порошку натуральної хни

Ми рекомендуємо наступний спосіб виготовлення пасти натуральної хни для розпису по тілу:

  1. у невелику кількість води (приблизно 200 мл) додати 1-2 чайні ложки чорного чаю; кип’ятити на повільному вогні 1-1,5 години
  2. процідити відвар
  3. додати 1 чайну ложку цукру (без гірки), сік половини лимону (або третину чайної ложки лимонної кислоти)
  4. ретельно перемішати з порошком хни так, щоб вийшла густа паста
  5. витримати у теплому місці, без доступу повітря 3-4 години
  6. додати кілька крапель олії хни, евкаліпту або іншої ефірної олії
  7. потім бажано витримати суміш ще протягом 12 годин, за необхідності додати гарячої води.

Паста готова. Її можна використовувати на різний спосіб – малювати тонким натуральним пензликом з довгим ворсом, тонко заточеною дерев’яною паличкою (стеком) або за допомогою шприцу (або саморобного конусу, заповненого пастою), наносити по трафарету шпателем, наносити за допомогою штампів.

Натуральна хна в конусі
Натуральна хна в конусі “Amina”, Індія.

При приготуванні пасти варто зважати на деякі тонкощі:

  • порошок хни має бути свіжим, дрібно змеленим, без крупинок та сторонніх включень;
  • для приготування пасти найкраще підійде посуд з темного скла або керамічний, можна використовувати міцний непрозорий пластик (не метал); у будь якому разі посудина повинна мати щільну кришку,
  • для перемішування інгредієнтів бажано використовувати дерев’яні або пластикові палички, шпателі з тих же матеріалів;
  • приготовану описаним способом хну можна зберігати (у ємності без доступу повітря) в холодильнику до трьох тижнів, в морозильній камері навіть довше – при цьому вона не втратить своїх робочих якостей;
  • для ручного розпису роблять пасту більш рідку, більш текучу, ніж пасту для нанесення по трафарету;
  • малюнок бажано наносити кілька разів (тобто, повторно наводити вже намальовані контури);
  • хну зі шкіри треба видаляти дерев’яним шпателем або скребком, а не змивати водою.

Якщо запропонований спосіб приготування пасти з хни видався Вам занадто трудомістким, можете опрацювати свій метод, тільки враховуйте наступні правила:

По-перше, вивільнення барвника відбувається при впливі кислого середовища і вимагає тепла, вологи, часу та відсутності доступу повітря,

По-друге, при приготуванні пасти варто пам’ятати, що ефірні олії допомагають проникати барвнику глибше у шкіру і «проявлятися» кольору; а цукор утримує нанесену пасту на тілі, не дозволяючи їй розтріскатися та осипатись після підсихання.

Виготовлення пасти «чорної хни» з порошку

Для приготування пасти з «чорної хни» треба взяти необхідну кількість порошку (на малюнок, який за площиною дорівнює сигаретній пачці знадобиться від третини до половини чайної ложки), розвести її теплою водою і дати настоятися 10 – 20 хвилин.

Консистенція отриманою пасти може варіювати від гущини сметани (для малювання пензлем) до гущини зубної пасти (для нанесення по трафарету).

Пасту з порошку «чорної хни» треба готувати на один раз, використати її варто протягом двох годин (хоча для паст з низьким вмістом урзолу термін може бути й довшим) від моменту приготування суміші.

При використанні «чорної хни» варто пам’ятати, що урзол (PPD) може бути причиною серйозних пошкоджень шкіри і виконувати певні правила техніки безпеки:

  • не тримати чорну хну на тілі довше 20-ти хвилин;
  • протягом щонайменше шести годин не виставляти малюнок під пряме сонячне проміння та не мочити його у воді (особливо у солоній морській);
  • ні в якому разі не використовувати при роботі з чорною хною олій та «парників»;
  • за можливості провести перед нанесенням «татуювання» тест на шкірну реакцію – нанести невелику кількість хни на шкіру в не дуже чутливому місці та перечекати добу (а краще – три доби); якщо шкіра відреагує (біля місця, де була нанесена чорна хна, з’явиться почервоніння, набряк, ранки, сильне свербіння) – тоді треба відмовитися від татуювання і навіть варто звернутись до лікаря. Не можна використовувати чорну хну для бікіні-дизайну та при роботі з дітьми.

Способи нанесення малюнка та необхідні інструменти

Малюнок хною може наноситися:

  • пензлем;
  • за допомоги конусу (саморобного або покупного);
  • за допомоги шприца;
  • з фабричного тюбику;
  • по трафарету;
  • дерев’яними або резиновими штампами.

Для малювання пензлем, конусом, тюбиком або шприцом можна попередньо нанести на тіло езкіз, використовуючи трансфертні олівці і папір або косметичний олівець.

Для роботи з хною потрібні:

  • Ємність для розведення хни – вона має бути зі скла, кераміки, пластику;
  • Конус – покупний або саморобний;
  • Інсуліновий шприц (для нанесення хни на великі поверхні, він не робить тонких ліній);
  • Пензлі з натурального хутра – для тонкої роботи (кружево, малювання на важкодоступних ділянках тіла);
  • Пензлі зі штучного силіконового ластику з косим зрізом – для малювання довгих ліній, квадратів тощо;
  • Дерев’яні або пластикові палички;
  • Шпателі, лопатки – для нанесення хни по трафарету та для того, щоб знімати засохлу хну;
  • Ємність для води;
  • Вушні палички;
  • Безворсові спонжі;
  • Чисті сухі ємності для порошку хни;
  • Серветки;
  • Рушник;
  • Трансфертний папір та трансфертний олівець;
  • Малярна стрічка;
  • Олівець для макіяжу.

Нанесення малюнка пензлем, конусом, шприцом або з тюбику (для натуральної хни)

  1. відлущити, пропілингувати шкіру; особливо ретельно обробити ділянки з жирною шкірою – спину, груди, шию, плечі тощо; так само приділити особливу увагу тим ділянкам, на яких шкіра лущиться від сонця
  2. ватним спонжем з краплиною олії обробити шкіру, для того, щоб вона стала м’якою і трохи зволоженою, але не маслянистою
  3. нанести на тіло ескіз за допомоги трансфертного паперу та трансфертного олівця
  4. нанести за ескізом малюнок за допомоги пензля, конуса, шприца або тюбику з аплікатором
  5. дати малюнку підсохнути
  6. зволожити нанесену на шкіру пасту олією з додатком лимонного соку
  7. після рекомендованого для експозиції хни часу (для різних сортів хни цей час теж різний – дивіться рекомендації виробника на упаковці) зняти (ні в якому разі не змивати) підсохлу скоринку за допомоги шпателю
  8. протерти малюнок олією

Нанесення малюнка пензлем, конусом, шприцом або з тюбику (для «чорною хни»)

  1. протерти очищену шкіру антисептиком
  2. нанести на тіло ескіз за допомоги трансфертного паперу та трансфертного олівця
  3. нанести за ескізом малюнок за допомоги пензля, конуса, шприца або тюбику з аплікатором
  4. після висихання пасти (до 20 хвилин) зняти (ні в якому разі не змивати) підсохлу скоринку за допомогою шпателю
  5. протерти малюнок олією

Нанесення малюнка по трафарету (для натуральної хни)

  1. відлущити, пропілингувати і знежирити шкіру; особливо ретельно обробити ділянки з жирною шкірою – спину, груди, шию, плечі тощо; так само приділити особливу увагу тим ділянкам, на яких шкіра лущиться від сонця
  2. наклеїти трафарет
  3. по трафарету нанести на шкіру невелику кількість олії
  4. нанести хну шпателем
  5. почекати 2 – 3 хвилини
  6. обережно зняти трафарет
  7. при наявності неточностей у малюнку відкоригувати їх тонким пензлем або паличкою
  8. зволожити нанесену на шкіру пасту олією з додатком лимонного соку
  9. після рекомендованого для експозиції хни часу (для різних сортів хни цей час теж різний – дивіться рекомендації виробника на упаковці) зняти (ні в якому разі не змивати) підсохлу скоринку за допомоги шпателю
  10. протерти малюнок олією.
Скорпіон, намальований хною по трафарету.
Скорпіон, намальований хною по трафарету.

Нанесення малюнка по трафарету (для «чорної хни»)

  1. очищену шкіру протерти антисептиком
  2. наклеїти трафарет
  3. нанести хну шпателем
  4. почекати 2 – 3 хвилини
  5. обережно зняти трафарет
  6. при наявності неточностей у малюнку відкоригувати їх тонким пензлем або паличкою
  7. після висихання пасти (до 20 хвилин) зняти (ні в якому разі не змивати) підсохлу скоринку за допомогою шпателю
  8. можна протерти малюнок нейтральною олією (наприклад, оливковою).

P.S.: Ця стаття написана вже багато років тому (у 2013); і багато що можна в ній доповнити – що ми й будемо робити у майбутньому.

Previous articleВолосся на голові
Next articleЖахлива краса – давньогрецький макіяж або як Єлена робила себе прекрасною