
Грецькі філософи зовсім не вважали косметику необхідною. Щобільше, вони вважали її зайвою. Ксенофонт у «Ойкономіїї або Книзі про господарство» переказує розмову, яка колись відбулася між певним Ісхомахом та його дружиною. З приводу макіяжу. Звісно, переказана ця розмова з боку Ісхомаха.
«…Ісхомах став розповідати. Так ось, … якось я побачив, що вона сильно набілена (хотіла здаватися білішою, ніж вона є) й сильно нарум’янена (хотіла здаватися більш рум’яною, ніж насправді) і що на ній черевики на високій підошві (хотіла здаватися вищою за свій природний зріст).
— Скажи мені, жінко, — спитав я: — коли ти вважала б мене, як власника спільного з тобою майна, більш вартим любові, — якби я показав тобі, чим є насправді: не хвастався б, що в мене більше, ніж є, та не приховував би нічого, що є, або ж якби здумав обманути тебе: розповідав би, що в мене більше, ніж є, показував би срібло підробне, ланцюжки з деревом усередині, пурпурний одяг линючий та й видавав би їх за справжні?
Вона зараз же сказала у відповідь:
— Що ти, що ти! Я не хочу, щоб ти був таким. Якби ти став таким, я не змогла б любити тебе всією душею.
— Ну добре, сказав я: ми зійшлися з тобою, жінко, також і для тілесного спілкування?
— Так, таке люди кажуть.
— Так, коли, по-твоєму, я б заслужив більше любові, знаходячись у тілесному спілкуванні з тобою,— якби, віддаючи тобі своє тіло, я б піклувався, щоб воно було здоровим і сильним і щоб завдяки цьому у мене був дійсно добрий колір обличчя, або ж якби я показувався тобі, намазавшись суриком і наклавши фарбу під очима, і жив би з тобою, обманюючи тебе і змушуючи дивитися на сурик й торкатися його замість моєї власної шкіри?
— Мені менше задоволення було б, — відповідала вона — торкатися сурику, ніж тебе, менше задоволення було б дивитись на колір фарби, ніж на твій власний, менше задоволення було б дивитись на твої очі підфарбовані, ніж на здорові.
— Так, і я, — сказав Ісхомах, — завіряю тебе, жінко, менше люблю колір білил і рум’ян, ніж твій власний. Ні, як боги влаштували, що для коня найприємніша істота кінь, для корови — корова, для вівці — вівця, так і людина вважає найприємнішою річчю тіло у його натуральному вигляді. Облуди ці ще якось могли б обманути сторонніх та лишатися не відкритими; але люди, що завжди живуть разом, неодмінно попадуться, якщо надумають обманювати одне одного: або, встаючи з ліжка, попадуться, поки ще не встигли довести до ладу одежі, або піт їх видасть, або сльози відкриють, або купання покаже їх у справжньому вигляді».
Ісхомахова дружина, звісно, визнала мудрість вищенаведеної аргументації та перестала користатися з декоративної косметики. Складно сказати, чи змінило це щось у житті Ісхомаха: можливо, він дійсно був мудрою людиною і вважав «найприємнішою річчю тіло у його натуральному вигляді»; а можливо просто «для тілесного спілкування» регулярно бігав до Афін та навіщав там молоденьких гетер.
Дружина ж в результаті тільки поздоровшала. Давньогрецька косметика не була річчю цілком безпечною.
Однією з найважливіших ознак жіночої краси у греків вважалася мармурово-біла шкіра. До речі, краса в еллінів мала й моральний вимір: вони були впевнені, що краса тіла напряму походила від краси душі. З одного боку, це призводило до конфузів: на думку давніх греків, брехун не міг бути гарним, а красень завжди казав правду. І не поспішайте сміятися над дурнуватими греками, сучасні дослідження стверджують, що чим гарніший робітник, тим більшу зарплатню він отримує порівняно з рівними за посадою, але не такими миловидними колегами. З іншого боку, інколи такий підхід дійсно мав під собою підстави: якщо у жінки була бліда шкіра – це означало, що більшість часу вона проводила під замком, в домі у чоловіка або у батьків. Тобто не хвойдалася де попало, а тихо і слухняно варила вдома юшки та пряла вовну. Що цілком збігалося з переконаннями давніх еллінів. Або принаймні з переконаннями еллінських чоловіків. Ідеальний колір шкіри відповідав ідеальній манері поведінки.
Проблема була в тому, що гречанки від природи не були дуже вже білошкірими. Генетика та середземноморський клімат брали своє. І для того, щоб відповідати чоловічому ідеалу жіночої вроди, гречанкам треба було фарбуватися. Білитися. І робили вони це свинцевими білилами. А свинець – токсичний. «На ранніх стадіях отруєння характерні головний біль, безсоння, жовтуха, понос, затим з’являються сильні болі у шлунку та суглобах, наступає параліч кишківнику. Далі (свинець накопичується в організмі й майже не виводиться) з’являються нервові симптоми: глухота, сліпота, загальний параліч…» (https://www.nkj.ru/archive/articles/8153/ (Наука и жизнь, СЛАДКИЙ ЯД)). Тож Ісхомах (можливо, того не знаючи) дав дружині дуже корисну пораду.
Крім вибілювання обличчя, еллінські красуні підводили собі брови й очі (звичайною сажею); підфарбовували губи та малювали на щоках рум’янець (за допомогою червоних глин, мінералів та рослинних соків). Цей самий рум’янець анітрохи не нагадував те, що вважаємо рум’янцем ми. Це були акуратні яскраво-червоні кружечки, намальовані на щоках. Можливо, вони вважалися тим гарнішими, чим рівнішим і чіткішим був їх контур.
Тож Єлена Прекрасна, якби з’явилася серед нас у всій своїй красі, вряд чи б когось вразила своєю зовнішністю. Втім не факт, що вона б через це засмутилася – «глухота, сліпота, загальний параліч», що були наслідками використання давньогрецького макіяжу, завадили б їй оцінити викликаний її появою ефект.
А ось увага Ісхомаха про те, що «людина вважає найприємнішою річчю тіло у його натуральному вигляді» актуальна і зараз. Так що будьте собою і не зловживайте декоративною косметикою. Тим більше, що деякі виробники й досі використовують у косметиці свинець.
Summary: Ancient Greek Views on Cosmetics
Greek Philosophy on Makeup
Ancient Greek philosophers, like Xenophon in Oeconomicus, viewed cosmetics skeptically. In a dialogue, Ischomachus criticizes his wife’s use of heavy makeup (white lead, red blush, high-heeled shoes) to appear whiter, rosier, and taller, arguing that natural beauty reflects health and honesty, more desirable than deceptive adornments.
- Philosophical Stance: Makeup seen as unnecessary, deceptive.
- Ischomachus’ Argument: Natural body is more lovable.
Cultural Beauty Standards
Greeks idealized marble-white skin, linking physical beauty to moral virtue. Pale skin suggested a woman’s virtuous, indoor lifestyle. However, Mediterranean genetics made this challenging, leading women to use toxic lead-based whitening products, causing health issues like headaches, jaundice, and paralysis.
- Ideal: Pale skin equaled moral beauty.
- Risks: Lead-based cosmetics caused severe health issues.
Makeup Practices
Greek women used soot for eyebrows/eyes and red clays, minerals, or plant juices for bright, circular cheek blush, distinct from modern styles. These practices often compromised health for beauty.
- Techniques: Soot for eyes, red circles for blush.
- Health Impact: Toxic ingredients harmed users.
Modern Relevance
Ischomachus’ preference for natural beauty resonates today, as some cosmetics still contain harmful substances like lead. Embracing natural appearance avoids health risks and aligns with authenticity.